طراحی برج مسکونی

طراحی برج مسکونی

آسمانخراشها و برجهای بلند از پرطرفدارترین عناصر معماری هستند که به شکلی گسترده از قرن بیستم مورد توجه قرار گرفته و هر روز عظیمتر از پیش ساخته میشوند. طراحی معماری برجها به دلیل ارتفاع زیاد ساختمان به تکنولوژی و هزینه بسیار بالایی نیاز دارد. از این رو ساخت آسمان خراشها وسیله ای برای نمایش میزان قدرت، ثروت و پیشرفت صاحبان آن در معماری ساختمان است. علاوه براین اسکان جمعیت بیشتر در پهنه عمودی شهرها که تا حدی از گسترش افقی آن جلوگیری میکند، از مهمترین دلایل مورد توجه قرار گرفتن برج های مسکونی است. امکانات مدرن جدیدترین معماری برج مسکونی ساخته شده در نقاط مختلف دنیا، موجب محبوبیت بیشتر معماری آپارتمان مدرن شده است.

بررسی جدیدترین طراحی معماری برج مسکونی که در ادامه به آن پرداخته خواهد شد، بیان کننده آن است که امروزه مهمترین دغدغه شرکتهای معماری در طراحی معماری برجها افزایش تعاملات اجتماعی، حفظ ارتباط بنا با شهر و محیط طبیعی و پایداری ساختمان است.

رونمایی از جدیدترین معماری برج مسکونی واقع در خیابان میلیاردرهای نیویورک توسط گروه معماری ODA

ردیف میلیاردرها مجموعه ای از آسمان خراش های مسکونی فوق لوکس ساخته شده یا در حال ساخت است که تقریبا در امتداد انتهای جنوبی پارک مرکزی منهتن، شهر نیویورک قرار گرفتهاند. تعدادی از این برجها در رده‌ فوق‌بلند (با بیش از 1000 فوت یا 300 متر ارتفاع) و به عنوان جدیدترین طراحی معماری برج مسکونی در میان بلندترین ساختمان‌های جهان قرار دارند.


مطلب پیشنهادی: معماری مجتمع مسکونی


ویژگیهای سایت در نظر گرفته شده برای جدیدترین معماری برج مسکونی گروه ODA

این برج مسکونی در خیابان 57 منهتن؛ که بیشترین آسمان خراشها را در خود جای داده، واقع شده است. مساحت سایت به اندازه یک بلوک شرقی بوده و در میان دو خیابان 56 و 57 منهتن واقع شده است. هندسه زمین این فرصت را برای معماران ODA فراهم کرده تا بتوانند در جدیدترین معماری برج مسکونی خود، امکانات رفاهی متنوعی را برای ساکنان فراهم آورند. حرکت در میان بخشهای برج به نحوی طراحی شده تا فضاهای مختلف برای استراحت و معاشرتهای اجتماعی در اختیار ساکنان قرار گیرد. معماران این آسمانخراش هدف چنین رویکردی در طراحی را تقویت روابط اجتماعی در ساختمان و ایجاد تجربه ای متفاوت برای مردم در جدیدترین طراحی معماری برج مسکونی خود بیان میکنند.


طراحی برج مسکونی



طراحی معماری برج

اصول معماری به کار رفته در طراحی معماری برج ODA

طراحان ODA به سراغ جدیدترین طراحی معماری برج مسکونی برای این ساختمان رفته اند. محل ورود به آسمان خراش دروازه آینه ای مسیر رنگی است که ساکنین را از آتریومی شش طبقه به سمت برج مسکونی 28 طبقه هدایت میکند. این آسمان خراش 175000 فوت مربع مساحت دارد. در جدیدترین طراحی معماری برج مسکونی ODA، حجم عظیم این آسمانخراش توسط تراسهای هر واحد که در نمای بتنی و در فواصل نامنظم خالی شدگی ایجاد کردهاند، تعدیل و سبک تر شده است.


فضاهای تفریحی-رفاهی در طراحی معماری برج ODA

فضاهای رفاهی در جدیدترین طراحی معماری برج مسکونی گروه ODA در دو سطح مجزا جانمایی شده است. در طبقه اول سالن و زمین ورزشی، استخر سرپوشیده و سونا قرار گرفته و در طبقه دوم یک آشپزخانه به همراه سالنی متصل به حیاط برای کار و مطالعه در نظر گرفته شده است. گلخانه مشترک و آمفی تئاتر نیز در فضای بیرونی قرار دارند. همچنین فضای بیرونی در طراحی معماری برج شامل زمین بازی کودکان، گلخانه مشترک و آمفی تئاتر روباز است. سالن گردهمایی، اتاق مهمانی به همراه آشپزخانه اختصاصی و تراسی بزرگ و سرپوشیده در طبقات بالاتر از دیگر امکانات جدیدترین معماری برج مسکونی گروه ODA هستند.


اولین طراحی معماری برج مسکونی گروه معماری Kengo Kuma & Associates درآمریکا

دفتر معماری ژاپنی "Kengo Kuma and Associates (KKAA)" از طرحی که اولین طراحی معماری برج مسکونی این استودیو در ایالات متحده خواهد بود، رونمایی کرد. کنگو کوما، متولد 8 آگوست 1956، یکی از برجسته ترین چهرههای ژاپنی معماری معاصر است. تفسیر مجدد او از عناصر معماری سنتی ژاپن برای قرن بیست و یکم شامل نوآوری در استفاده از مصالح طبیعی، روشهای جدید تفکر در مورد نور و سبکی، و روشی از معماری است که به جای تسلط، کیفیت را ارتقا می بخشد.


موقعیت قرارگیری جدیدترین معماری برج مسکونی دفتر KKAA

جدیدترین طراحی معماری برج مسکونی KKAA، سازهای 18 طبقه در کنار ساحل میامی است که آپارتمانهای خصوصی برند گردشگری " Aman"را در خود جای میدهد. این برج در مجاورت ساختمان ورسای؛ هتلی به سبک آرتدکو و بازمانده از نیمه قرن بیستم قرار دارد. این هتل در حال حاضر توسط ژان میشل گاتی؛ معمار بلژیکی در حال بازسازی است. معماری آرت دکو میامی دارای ریتم منحصر به فردی است که به گفته معماران KKAA، خطوط عمودی و افقی این سبک به هندسه جدیدترین طراحی معماری برج مسکونی آنها تبدیل شده است.


جدیدترین طراحی معماری برج مسکونی KKAA چه ویژگیهایی دارد؟

طراحان KKAA بر ریتم چشمانداز بستر آسمانخراش تاکید زیادی دارند. طراحی معماری برج هم با افق اقیانوس که با خطوط عمودی درختان مشخص شده و هم با لحن معماری آرت دکو مخصوص این منطقه پیوند خورده است. هندسه این آسمانخراش از سبکی و آزادی موسیقی جاز نیز الهام میگیرد.

احترام به بستر؛ مهمترین اصل KKAA در جدیدترین طراحی معماری برج مسکونی خود

در طراحی معماری برج برای به حداکثر رساندن منظره اقیانوس سه ستون بلند، سازه را از سطح خیابان بلند کردهاند. دیوارها و ستون‌های آتریوم، توسط شبکه چوبی مشبک پوشانده شده‌ است. معماران این برج بیان می کنند که این ایده در طراحی جدیدترین معماری برج مسکونی شان علاوه بر حفظ دید به دریا هدف مهم دیگری نیز دارد و آن احترام به حقوق مردم است.


معماران KKAA در جدیدترین معماری برج مسکونی خود در پی انسجام هر چه بیشتر با محیط طبیعی و بستر طرح هستند. در محلی که دیوارها و ستونها به سقف طبقه اول می رسند، خم شده و طراحی ارگانیک همانند شاخه درخت ایجاد می‌کنند. شبکه های مشبک چوبی در کنار های نما امتداد یافته و دریچه هایی برای عبور نور خورشید را در نمای برج ایجاد میکنند.


طراحی معماری برج



جدیدترین معماری برج مسکونی

جدیدترین طراحی معماری برج مسکونی در پورتو سانتا آنا، اکوادور توسط گروه معماری MVRDV

طراحی معماری برج های مسکونی اکوادور، اولین پروژه گروه معماری MVRDV در آمریکای جنوبی است. این مجموعه همانند تپه های سربرافراشته از زمین به عنوان جدیدترین طراحی معماری برج مسکونی اکوادور در حاشیه رودخانه گوایاس در گوایاکیل واقع شده است.

طراحی معماری برج های مسکونی MVRDV

جدیدترین طراحی معماری برج مسکونی گروه معماری MVRDV شامل شش برج مسکونی است که بر پایهای با کاربریهای مختلف قرار گرفته و تصویری از یک دره را تداعی میکند. ارتفاع برجها از 92 تا 143 متر متغیر است و با دور شدن از رودخانه بر ارتفاع آنها افزوده میشود. ایده طراحی این آسمان خراش ها از منظر و سایت محلی الهام گرفته شده و ترکیبی از محیط طبیعی و شهری است.

نحوه طراحی سایت در جدیدترین معماری برج مسکونی گروه MVRDV

پایه‌ای که شش برج را در پایین به یکدیگر متصل میکند، یک دره سبز را به وجود آورده است. این دره در طراحی معماری برجها، فضاهای بیرونی را سازماندهی کرده و شامل فروشگاه و فضاهای اجتماعی مختلف است. در جدیدترین معماری برج مسکونی اکوادور، استخرها، زمینهای ورزشی و آمفی تئاتر بزرگ رو به رودخانه توسط پوشش گیاهی طبیعی احاطه شدهاند. بین چهار برج واقع در نزدیک‌ترین نقطه به رودخانه و دو برج به سمت شهر، دره عمیق‌تر شده و با گسترش مسیر موجود، به عابران پیاده اجازه می‌دهد تا به راحتی از این محل رفت آمد کنند.


گروه معماری MVRDV در جدیدترین طراحی معماری برج مسکونی خود از دو زبان بصری مجزا استفاده کرده است. در نماهای بیرونی که رو به شهر و حاشیه رودخانه دارند، از خطوط متعامد و رنگهای روشن برای انسجام با ارتفاعات همسایه استفاده شده است. نماهای رو به داخل و به سمت دره، طراحی ارگانیک تری در طراحی معماری برجها دارند. بالکن‌ها در سطح نما، عقب‌نشینی‌ها و برآمدگی‌های نامنظم ایجاد کردهاند. همچنین تنوع رنگ بیشتری با اعمال رنگ‌های تیره‌تر خاکی در سطوح پایین‌تر و روشن‌تر شدن تدریجی به سمت طبقات بالا، وجود دارد.


مطلب پیشنهادی: طراحی و ساخت ویلا


جدیدترین معماری برج مسکونی



جدیدترین طراحی معماری برج مسکونی

اصول معماری پایدار در در طراحی معماری برج های اکوادور

آب و هوای گرم گوایاکیل، معماران را بر آن داشت تا از راهحلهای معماری پایدار در جدیدترین طراحی معماری برج مسکونی خود استفاده کنند. بالکنهای عریض با ایجاد سایه از نماهای شیشه ای آسمانخراشها در برابر گرمای بیش از حد در منطقه محافظت میکنند. نحوه جانمایی برجها در سایت به گونه ای است که جریان هوا را در کل مجموعه به نفع خود تغییر میدهد. بنابراین علاوه بر ایجاد یک سیستم تهویه طبیعی در کنار فضای سبز فراوان، به ایجاد محیطی متبوع برای ساکنان و بازدیدکنندگان منجر میشود.


جدیدترین طراحی معماری برج مسکونی



بخش بزرگی از انرژی مورد استفاده در سراسر طراحی معماری برج های مسکونی توسط پنلهای فتوولتائیک تامین شود. همچنین آب باران جمع آوری شده برای آبیاری باغها مورد استفاده قرار میگیرد. همچنین گروه طراحی MVRDV در جدیدترین معماری برج مسکونی خود از روشنایی LED و پمپ حرارتی برای کاهش مصرف انرژی و اثرات گلخانه ای بهره بردهاند.

جاکوب وان؛ از موسسان شرکت معماری MVRDV معتقد است که توسعه پایدار در طراحی معماری برج های اکوادور، به شهروندان و نه فقط ساکنان این برج، فرصت استفاده از امکانات ارائه شده و ایجاد ارتباطات جدید را میدهد.

بررسی جدیدترین طراحی معماری برج مسکونی در سرتاسر جهان و توسط گروههای معماری مختلف نشان از تبعیت از اصولی تقریبا یکسان دارد. طراحان در طراحی معماری برجهای خود به خوبی بر این موضوع آگاهند که تعاملات اجتماعی یکی از مهمترین نیازهای ساکنان آسمان خراش ها است. برای رسیدن به این خواسته مهم از دو راه حل در جدیدترین معماری برج مسکونی استفاده شده است:

طراحی تراسهای عمودی و فضاهای تفریحی عمومی در طبقات

طراحی سایت پلان به گونه ای که ساکنان برج ها بیشترین تعامل و حضور را در آن داشته باشند.

به کارگیری اصول معماری پایدار در مراحل و سطوح مختلف ایده پردازی و طراحی موجب شده تا جدیدترین طراحی معماری برج مسکونی در پیوند کامل با بستر و زمینه خود بوده و کمترین آسیب را به محیط زیست وارد کند.


طراحی برج مسکونی