طراحی ویلا ۲۰۲۲

طبیعت؛ فرم دهنده فضای معماری

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های معماران در طراحی پروژه‌ها، به ویژه کاربری‌های مسکونی، پاسخگویی به چالش‌های سایت و شرایط منحصربه‌فرد آن است. در سال‌های اخیر ادغام فضای مصنوع معماری با طبیعت و فضای سبز سایت به شکلی فراگیر در سراسر دنیا شکل گرفته است که در آن نه تنها سایت نقشی تعیین‌کننده در روند طراحی ایفا می‌کند، بلکه معماران سعی دارند تا حد ممکن با استفاده از راه‌حل‌های مختلفی چون استفاده از مصالح بومی، عدم تغییر خصوصیات اکولوژیک سایت، ادغام حداکثری با طبیعت و حتی انتخاب پالت رنگی هم‌خوان با بستر پروژه، از تاثیرات منفی ساخت و ساز بر زیستگاه طبیعی انسان وسایر موجودات زنده بکاهند. تمامی این موضوعات به مهم‌ترین اهداف طراحی ویلا 2022 تبدیل شده و معیاری برای سنجش کارایی یک پروژه محسوب میشوند.




طراحی ویلا 2022 

بر همین اساس در طراحی مدرن ویلا 2022 و به طور کلی در معماری مدرن با استفاده از آخرین تکنولوژی‌ها تلاش می‌شود تا تصاویری مجازی از خصوصیات سایت تهیه شده و با تطبیق داده‌های معماری و بستر و با استفاده از هوش مصنوعی، تاثیرگذاری پروژه بر طبیعت به کمترین میزان خود برسد. همچنین به دلیل از دست رفتن گونه‌های مختلف جانوری، طراحی مدرن ویلا 2022 نیز تغییرات عمده‌ای نسبت به رویکردهای سالیان گذشته یافته است که مهم‌ترین آنها را می‌توان هم‌خوانی با ویژگی‌های اقلیمی و پاسخ‌گویی به نیازهای محیط‌زیست دانست، به نحوی که نه تنها ساختمان آسیبی برای زیستگاه طبیعی جانداران نداشته باشد، بلکه بر کیفیت آن نه فقط برای انسان، بلکه برای تمام موجودات زنده بیفزاید.

در ادامه به بررسی دو ویلا خواهیم پرداخت که در بستری طبیعی قرار گرفته‌اند و معماران آنها با برقراری دیالوگ میان محیط طبیعی و مصنوع، ساختمان را به عنوان بخشی متعلق به سایت، در زمینه ادغام کردهاند.




ویلای ترویا Tróia، استودیو معماری BICA

ویلای Tróia در سایتی پوشیده شده از چشم‌اندازهای طبیعی با نمایی رو به دریا واقع شده و با پیروی از اصول طراحی مدرن ویلا 2022 دارای دو محوریت اصلی می‌باشد؛ اهمیت حفظ و نگهداری طبیعت بکر سایت براساس اصول زیست‌محیطی، به خصوص حفظ تل ماسه‌ها و پوشش گیاهی منطقه و دیگری تامین حریمی امن و خصوصی برای ساکنین ویلا، که از طریق محاصره ساختمان با گونه‌های گیاهی مخصوص اقلیم سایت و ساخت تل ماسه های مصنوعی تامین شده است.


این تل‌ماسه‌های مصنوعی نه تنها نقش مهمی در حفظ طبیعت و ویژگی‌های زیست‌محیطی سایت داشته، بلکه در راستای پایداری بنا نیز نقش موثری ایفا می‌کنند. ماسه‌ استفاده شده در این تل‌ها از عملیات خاک‌برداری در سایت پروژه و سایت‌های همسایه جمع‌آوری شده است تا راه‌حلی جدید را برای طراحی ویلا 2022 با رویکرد حفاظت از منابع طبیعی ارائه داده و ضایعات ساختمانی را به حداقل میزان ممکن برساند.

به منظور ممانعت از ورود ماسه به فضای داخلی و هم‌چنین حفاظت از تل‌ماسه‌های ساخته شده در عین ایجاد حریم خصوصی برای فضاهای داخلی ساختمان، از پارتیشن‌هایی که از چوب درختان بومی به دست آمده، استفاده گردیده است. این پارتیشنها با احاطه محیط ساختمان، به شکلی نامحسوس احجام مختلف را بر اساس کاربری از یکدیگر مجزا می‌کند.

برخورداری بخشهای مختلف یک بنا از فضایی باز و خصوصی از مهمترین رویکردهای مورد توجه در طراحی مدرن ویلا 2022 محسوب میشود. فضاهای خصوصی در Tróia به شکلی متقارن در دو طرف راهرویی مرکزی و طولانی جانمایی شده‌اند و هر یک دارای حیاط خلوت‌های مخصوصی هستند. گیاهانی که پیش از ساخت پروژه در این منطقه وجود داشته‌اند، مانند درختان کاج، اکالیپتوس و بوته‌های محلی به این حیاطها منتقل شده و فضاهای سبز پروژه را شکل دادهاند. بدین ترتیب به نظر میرسد که این ساختمان از دل زمین سربرآورده و به بخشی از اکوسیستم منطقه تبدیل شده است.




جانمایی استخر به نحوی صورت گرفته است که بازنمایی دریایی باشد که تنها چند متر با ویلا فاصله دارد. مسیر دسترسی به استخر به صورت سطحی شیبدار از جنس ماسه فشرده طراحی شده تا حسی همانند حرکت در ساحل و به سمت دریا را القا کند. طراحی مدرن ویلا 2022 در Tróia تنها به محوطه و فضاهای داخلی محدود نمی‌شود بلکه تا سقف و تراس امتداد یافته و دیدی بی‌نظیر به دریای روبه‌رو دارد.

ویژگی‌های طراحی ویلا 2022 با رویکرد استفاده از مصالح طبیعی سایت و بدون اعمال تغییرات سنگین بر آن، در بخش طراحی سازه و انتخاب مصالح سفت‌کاری نیز نمود یافته و سازه ساختمان از قاب‌های سبک استیل به همراه پنل‌های حرارتی ساخته شده و بر روی آنها دیوارهایی از جنس ماسه فشرده نصب شده است.

به منظور حفظ ماهیت و یکپارچگی بنا، مصالح به‌ کار رفته در نمای ساختمان، در بخش‌های داخلی نیز به ویژه برای کف‌سازی و حتی مبلمان مورد استفاده قرار گرفته‌اند. همچنین براساس ویژگی‌های طراحی مدرن ویلا 2022 تلاش شده است تمامی مصالح از منابع بومی مانند معادن سنگ تراورتن و چوب درختان کاج در محل سایت تهیه شوند.




خانه Açucena، دفتر معماری Tetro

برزیل یکی از بزرگ‌ترین کشورهای دنیا و دارای محدوده وسیعی از اقلیم‌ها و زیست‌گاه‌های انواع گونه‌های جانوری و گیاهی است. پروژه خانه آسوسیانا که در قلب طبیعت سبز و جنگل‌های باران‌خیز آتلانتیک قرار گرفته ، به لحاظ ویژگیهای طراحی مدرن ویلا 2022 اهمیتی مضاعف دارد، چرا که نه تنها به دلیل توپوگرافی سایت، در شیبی تند واقع شده، بلکه بستر آن نیز پوشیده از درختانی است که زیستگاه گونههای مختلف جانوری محسوب می‌گردد.

خانه آسوسانا بر اساس ویژگیهای طراحی ویلا 2022، پاسخی مناسب به بستر طبیعی و بکر آن محسوب می‌شود. ساختمان این ویلا با الهام از خانه‌های درختی، 15 متر از سطح زمین فاصله گرفته تا علاوه بر نمایش ایده‌ خانه درختی که حس نزدیکی به شاخه‌ درختان فشرده‌ی سایت را فراهم می‌کند، مشکل ساخت و ساز بر روی زمین که از شیبی تند برخوردار است را برطرف کند. به این ترتیب علاوه‌بر تامین دید به آسمان از میان شاخه‌های در هم فرو رفته، حریمی خصوصی و امن برای ساکنین به وجود آمده است.

در اصول طراحی مدرن ویلا 2022، ادغام بنا و محیط می بایست به سمتی حرکت کند که ساختمان در خدمت زمین باشد و پروژه آسوسانا درست با چنین رویکردی طراحی شده است. به عبارت بهتر کاهش نقش طراح و کارفرما در روند طراحی و در عوض توجه به نیازهای طبیعت سایت یکی دیگر از موضوعات مهم در طراحی مدرن ویلا 2022 برای پروژه آسوسیانا، است. در این پروژه با فاصله گرفتن از سطح زمین نه تنها توپوگرافی طبیعی حفظ شده، بلکه امکان حیات از جانوران و گیاهان ساکن در منطقه نیز صلب نشده است. طراحان این ویلا در مراحل اولیه طراحی با برداشت دقیق محل درختان در سایت، احجام را به نحوی طراحی و جایگذاری کردهاند که هیچ درختی قطع نشده و تمام کاربری‌ها در فضاهای خالی بین درختان قرار گرفتهاند.


به دلیل بلند شدن ساختمان از روی زمین، در فضاهای داخلی نیز با ترفندی مطابق اصول طراحی مدرن ویلا 2022، به نظر می‌رسد که ساختمان در میان زمین و آسمان شناور است.




طراحی مدرن ویلا 2022

با توجه به فشردگی بافت گیاهی در سایت، پلان ساختمان در راستای مطابقت با طراحی مدرن ویلا 2022، به شکلی باز و منعطف طراحی شده و بازشوها همانند قابی برای یک اثر هنری، به ساکنین اجازه می‌دهند که تنها با دراز کردن دست خود درختان را لمس کنند.

در طراحی ویلا 2022، معماری در خدمت و همراه با طبیعت است و این پروژه که در بستری کاملا طبیعی بدون دخالت در آن شکل گرفته، به خوبی هنر معمار را به شکل گلی سفید رنگ در میان جنگلی انبوه به نمایش گذاشته است.

از صدها سال گذشته، هنر معماری در ادوار مختلف با جریانهای اجتماعی و فرهنگی همراه شده و هم‌سو با آنها متحمل دگرگونی هایی شده است. با این وجود سرعت پیشرفت تکنولوژی که به تغییرات فرهنگی منجر نیز می‌شود، بسیار بیشتر از پیشرفت و تغییرات در حوزه معماری، به ویژه کاربریهای مسکونی است.

اصول معماری و طراحی ویلا 2022 علاوه‌بر تاثیر گرفتن از پیشرفت تکنولوژی و قابلیت‌ها و امکانات جدیدی که برای معماران فراهم می‌کند، سعی دارد قدمی فراتر گذاشته و جزئیات جدید و کارآمدی را به یک طرح اضافه کند. از جمله این جزئیات، کم کردن ردپا و تاثیرات منفی ساخت و ساز بر کره زمین و زیستگاه‌های طبیعی می‌باشد، چرا که تاثیرات مخرب ساختمان‌سازی در سالیان اخیر به خوبی قابل مشاهده و درک است. همان‌طور که در دو پروژه بررسی شده دیدیم، معماران در الگوهای طراحی مدرن ویلا 2022 سعی دارند تا حد ممکن خانه را به محلی طبیعی و بخشی از طبیعت سایت تبدیل کنند. روشهای طراحی که معماران را به این هدف میرساند، از قابلیتی بی انتها برخوردار است. اما آنچه در نهایت مهم است، حفظ زیستگاه طبیعی گیاهان و جانوران و بازتعریف اصول معماری در این راستا است.